Mencari.



Assalamualaikum :)




Dari diari curi



***********************************



Speaker:
Kuatkan radio, kuatkan radio anda
Kuatkan radio, kuatkan radio
Aku yang patut, yang patut
Memberinya segala
Kerna aku mampu
Ya aku mampu
Melakukan apa-apa saja



"Untuk Dia, Sleeq feat Najwa Latif"


"Rightio. Next."



Speaker:
Demi cinta dalam hatimu
Ku yakin engkau untukku
Meski jejak pisahkan kita
Cinta kan bawa kembali padamu




"Hafiz dan Siti Nurhaliza"

"Kasi la chance kat aku pulak. Kau je yang teka. Tak acila macam ni"

"Nasiblah" Ketawa.




Speaker:
Memang aku ini anak orang miskin
Tiada apa-apa yang dapatku berikan
Engkau memang cantik
Memang tidak padan dan tidak sepadan





"Jimmy Palikat & One Nation Emcees"

"Pergh.. Cepat gila jawab."



"Well... Hero menang saat-saat akhir"


"Bluerkk..Boleh muntah pelangi aku cenggini." Mata ke atas sebelum sebiji bantal mendarat di riba.





Main teka lagu memang feveret mereka berdua, buat-buat tak sedar diri dah makin tua.



***************

Dan bila malam, hobi mereka tengok bulan



"Aku rasa hidup aku macam ada something yang tak complete tapi aku tak tahu apa yang aku takde" Baring atas rumput.

"Meaning?" Angkat kening.



"Entah" Baring telentang. Tengok bulan.

"Aku rasa hidup kau boleh kata hampir perfect. Kerja bagus. Gaji dah ribu-riban. Rumah dah ada. Kereta dah dua. Cuma......"  Baring



"Cuma apa?" Pandang sebelah. Muka curious.

"Isteri je belum ada. ...."Gelak besar.



"Sengal. Cakap ngan kau memang takde topik lain."  Pandang depan, tengok bulan.

"Bila nak makan nasi minyak bro? Kalau buat kenduri, tak jemput aku, siaplah kau..... Eh..kejap,..aku tak tau pulak kau ada calon" Mengiring, sambil tongkat kepala.



"Kau ni dah kenapa? Belum masanya aku nak cari calon bagai ni. Tapi aku rasa aku dah tau apa yang aku cari." Masih pandang bulan.

"Apa? Cari calon yang cantik macam bulan mengambang?"



"Bukan. Tapi aku nak 'cari' Pencipta bulan"



Diam.

**************

SMS:

"Bro, aku nak join misi kau"

"Misi apa?"

" 'Cari' Pencipta bulan"


***************************************



Speaker:




"Surah Kahfi ayat 23 dan 24."

"Tu je tekaan kau?"



"Ha'ah .. tu je lah."

"Potong 5 markah sebab kau tak bagi terjemahan ayat" Muka bangga.



"Ala.. aku tak berapa ingatlah. Tak payahla potong." Muka comel.

"NO..NO..NO....keputusan muktamad. No compromise. " Muka konon serius.



"Berkira" 


Ketawa.



****************



"Dah lama tak baring tengok bulan"

"Tahu takpe. Alhadulillah kita sempat cari Pencipta bulan."



"Kenduri kau mingu depan kan?"

"Insya Allah. Jadi pengapit ea?



"Insya Allah" 



Diam. Tapi bukan diam yang dulu.



************************************


“Dan janganlah  kamu berkata mengenai sesuatu; sesungguhnya aku akan mengerjakannya besok pagi”  (23)
“Kecuali dengan menyebut ‘ Insya Allah’ dan ingatlah pada Tuhan bila kamu telupa dan berdoalah semoga Allah memberi petunjuk kepada  yang lebih dekat kebenarannya dari ini” (24)


*********************************************

SALAM MAAL HIJRAH.


*************************




Show Comments: OR

17 comments:

  1. wahhhh.. mendalam ertinya.. salam maal hijrah jugak.. =)

    mari mencari pecipta bulan

    ReplyDelete
  2. Tapi paling takut kalau mungkir bila dah sebut Insyaallah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. if tak dapat penuhi janji setelah sedaya upaya cuba , tu tandanya mungkin Dia ada perancangn lain. :D ada hikmah. yg penting kita dah cuba untuk kotakan, bukan cari alasn. ..hehe

      Delete
  3. macam tak bape faham dengan entri ni... tapi cite ni memang menarik.. main teka teka lagu pastu main teka teka surah pulak.. perubahan yang bagus.. salam maal hijrah ye.. still.. aku tak faham meaning entri ni.. mendalam sangat.. @.@

    ReplyDelete
  4. gila lah entry ni...kena tumpu betol2 baru paham....nice,salam maal hijrah...

    ReplyDelete
  5. wahh.. aku suka !! best :)

    boleh jadik penulis macam ni :D

    ReplyDelete
  6. terbaik. kena hadam lama sikit entri ini. nice. salam maal hijrah

    ReplyDelete
  7. terbaek ! mendalam maksud :)
    salam maal hijrah jugakk

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap tak lemas dalam kmaksud yang mendalam..hehe

      Delete
  8. salam maal hijrah missha.

    i always think of this too.
    how awful i am.

    nyanyi macam2 boleh. boleh siap teka.
    tapi kalau surah, even surah yg selalu baca pon masih blom mmpu teka.
    *sigh*

    in sha Allah. thanks atas pesanan ni. :)

    ReplyDelete
  9. heheh..igt nak mencari calon tadi =p mencari perubahan ye...hehe

    ReplyDelete
:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t  
:)   :(   :*   :X   :3   :')   XD   =D   =P   =O   =?   =S   =G   =I   =Y   =/   =F   =H  

Thanks for visiting,
Double thanks for following,
Million thanks for dropping your comments.

Copyright © : Blog missha-tulis. All Rights Reserved.