Sweet Seven Teen


Assalamualaikum :)


Dah start cuti, tapi cuti ni macam gloomy sikit. Okay abaikan pasal gloomy bagai ni . Senyum.... Bulan Ramadhan kan :)





Semalam 17 Ramadhan. Semua orang tahu, Nuzul Quran. Tahun ini, missha pergi event yang sama macam tahun lepas ganti tempat orang, cuma bezanya, tahun ni sukarela :) Walaupun event yang sama, ibrahnya tak semestinya serupa.


Ni tahun lepas punya kisah. 17 Ramadhan: Full of Ibrah



Sabda Rasulullah: 

“Tidaklah ada suatu kaum yang duduk untuk berdzikir kepada Allah ta’ala melainkan malaikat akan meliputi mereka dan rahmat akan menyelimuti mereka, dan akan turun kepada mereka ketenangan, dan Allah akan menyebut-nyebut mereka di hadapan para malaikat yang ada di sisi-Nya.” 
(HR. Muslim)





Pergi sana, missha sangat-sangat kagum. Aunties kat situ sangat-sangat bersemangat nak mulakan tadarus. Boleh nampak beza semangat antara aunties dengan student yang join tadarus tu. Malu pula rasa. Patutnya yang muda lebih kuat semangatnya.




Selain dari tu, missha ada terdengar aunties ni berbual. Rupanya, dalam bulan Ramadhan ni, pagi mereka dipenuhi dengan kelas al Quran dan tadarus. Rasa sentap. Pagi kita macam mana? Ehem. Dari segi usia, mereka mungkin tua, tapi jiwa mereka muda.



***********************


Sebenarnya, mudalah masa terbaik nak buat benda-benda baik. Fizikal, minda dan emosi masih bertenaga. Mungkin ramai yang beri alasan masa. Esaimen dan kerja.  Memang,, tu betul. Tapi mati pun tak tunggu tua.. kan?


Mungkin, ramai juga yang akan kata, muda sekali je. Time ni lah nak enjoy segala... Errr .. tahukah anda muda itu dua kali? Satu di dunia dan satu di syurga? Waktu muda di dunia untuk tambah bekal ke sana. Tapi kalau muda di dunia tu disia-siakan, yakinkah dapat muda yang kedua? Tak ke tu dah double sia-sia? Muda dua kali, rugi pun dua kali.







Cukup sampai sini dulu tembak diri sendiri T.T


Show Comments: OR

6 comments:

  1. Hm.

    Betul. Sama jugak macam Ramadhan tahun lepas lain, tahun ni pun lain lagi ibrah yang kita dapat.

    Ujian pun lain-lain. Ramadhan tahun ni agak berat sikit ujiannya.

    Huhu. Mohon doa!

    ReplyDelete
  2. Marilah kita buat yang terbaik, ganbatte! Yosh watashi mo ganbarimasu! ^^

    ReplyDelete
  3. X pernah terlintas dalam kepala otakku yg genius ni yg muda tu dua kali. Inikah yg dinamakan, sambil menyelam, cari harta karun? Dapat dua2, or sia2 dua.. fuh.

    ReplyDelete
  4. teringat dulu masa kecik2.. selalu join tadarus kat surau sebab nak dapat duit raya extra. huhu. zaman kecik mana lah tau. asalkan duit je. main mercun lah bagai. bila compare ngan sekarang, liat jugak nak ngaji. kecik2 dulu even ngaji sebab duit pon... raji gila hari2, tiap2 malam pegi surau. *facepalm

    ReplyDelete
  5. ingat duduk asrama tadarus ramai2 seronok...follow sini..

    ReplyDelete
  6. betul 2 =) sma2 muhasabah diri..tingktkn amalan dibulan mulia ni

    ReplyDelete
:a   :b   :c   :d   :e   :f   :g   :h   :i   :j   :k   :l   :m   :n   :o   :p   :q   :r   :s   :t  
:)   :(   :*   :X   :3   :')   XD   =D   =P   =O   =?   =S   =G   =I   =Y   =/   =F   =H  

Thanks for visiting,
Double thanks for following,
Million thanks for dropping your comments.

Copyright © : Blog missha-tulis. All Rights Reserved.